De reținut de la ETRAVEL Conference 2016 Diverse

Zilele trecute, #valiza a participat pentru a doua oară la ETRAVEL Conference –ediția 2016, cel mai mare eveniment de afaceri și promovare online dedicat domeniului turismului, organizat de Evensys. Acesta este un articol destinat celor care, pe lângă călători cu bagajul mereu pregătit, lucrează în domeniul turismului sau care vor pur și simplu să știe ce se află în spatele voucher-ului de cazare primit de la agenție ori al biletului de avion cumpărat online. În plus, este și un articol dedicat celor ce vor să afle care sunt oportunitățile și provocările turismului românesc în momentul de față.

etravel conference 2016

Evenimentul a fost împărțit în 3 paneluri : Noi tendințe în industria turismului online, Provocările și oportunitățile domeniului în România și două seminarii la alegere : Marketing Masterclass for Hotels sau Marketing Masterclass for Travel Agencies.

Mi s-a părut foarte interesantă prezentarea Annei Rufo, care ocupă poziția de Display Sales la Tripadvisor. A venit cu foarte multe insight-uri despre România, utile pentru a ne da și mai bine seama unde ne situăm în zona de incoming.

Se pare că interesul arătat în căutările de pe Tripadvisor pentru România a crescut semnificativ (cu 48%) în primele 9 luni ale lui 2016, comparativ cu anul 2015.

Iată care sunt piețele cele mai interesate de România pe Tripadvisor în 2015-2016 :

img_81071

Și iată către ce țări și-au îndreptat atenția românii în căutările pe Tripadvisor :

tari

Mai dăm un zoom pe hartă și aflăm care sunt orașele cele mai interesate de România :

cele mai interesate orase de romania

Și cele mai căutate orașe din România pe Tripadvisor :

orase din romania

Dar, ca să înțelegem mai bine ce strategie de promovare trebuie să adoptăm, este util să știm către ce alte țări și-au îndreptat atenția cei care au fost interesați de România :

tari competitoare

Un alt aspect pe care trebuie să îl știm este durata medie de călătorie în România și din ce țări provin turiștii care petrec cel mai mult timp aici :

durata medie de sedere in romania

La nivel de review-uri pe Tripadvisor, România nu se află într-o situație deloc rea, având punctaje destul de mari, atât pentru unitățile de cazare, cât și pentru atracțiile turistice, dar mai ales pentru restaurante.

reviewuri romania tripadvisor

Cele mai multe review-uri de pe Tripadvisor despre servicii din România sunt scrise de cupluri și familii. Acesta este un aspect pe care unitățile de cazare ar fi bine să îl ia în seamă când își stabilesc strategia de marketing și, implicit, targetul.

Care sunt sfaturile pentru unitățile de cazare din România, când vine vorba de platforma Tripadvisor ?

  • să uploadeze mai multe imagini (cel puțin 20) și video-uri de calitate. Evident, credibilitatea crește odată cu un impact vizual mai mare.
  • să încurajeze oaspeții să scrie review-uri ;
  • să monitorizeze review-urile- să ia în seamă ce le-a plăcut clienților/ ce nu le-a plăcut ;
  • să răspundă la review-uri, chiar dacă sunt negative. Prin asta, clienții vor simți că părerea lor contează.

speakeri etravel conference

Cel de-al doilea panel a avut invitați speakeri din sfera OTA-urilor, agențiilor de turism și chiar din rândul autorităților, având-o ca moderator pe Carmina Nițescu:

  • Claudiu Vrânceanu- Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu mediul de Afaceri
  • Dragoș Anastasiu- Președinte, Eurolines România
  • Călin Ile- Președinte, Federația Industriei Hoteliere din România
  • Lucian Boronea- General Manager, Accent Travel &Events
  • Antonio Nițu – Director General, Aerotravel Lufthansa City Center
  • Remus Vișan- Founder&Managing Director, Paravion & Bavul.com

Tema de discuție a panelului a fost reprezentată de provocările și oportunitățile anului 2016, în fiecare sector turistic în parte. Răspunsurile tuturor invitaților au avut doi numitori comuni: atacurile teroriste și lista cu agențiile de turism care funcționează ilegal, publicată de ANT (Autoritatea Națională pentru Turism).

Problema terorismului a dus la sentimentul de insecuritate în rândul turiștilor, fapt ce a afectat decisiv domeniul turismului anul acesta. Destinații precum Paris, Bruxelles, Nisa ori Istanbul au însemnat o  scădere în vânzări sau chiar anulări de rezervări, fiind necesare celule de criză și o foarte bună strategie de comunicare. În acest context, românii au preferat să petreacă vacanța mai mult în România- un avantaj pentru hotelieri, dar un dezavantaj pentru agențiile de turism (pentru că pachetele dedicate turismului intern sunt, evident, mai ieftine).

Dragoș Anastasiu a adăugat la capitolul provocărilor și lupta dintre online și offline, adică cea dintre furnizorii de servicii și agențiile de turism, spunând că atât timp cât aceasta există, nu putem progresa.

Antonio Nițu a mai menționat o provocare: un client final mult mai educat, cu acces la informație și așteptări mai mari. Astfel, sunt necesare investiții în personal specializat, pentru ca angajații să se poată ridica la nivelul de cunoștințe mai înalt impus de clienți. De asemenea, acesta a mai vorbit de volumul imens de informații, pentru care este nevoie de o tehnologie adecvată, adică de mari investiții în soft, servere, backup etc.

Remus Vișan s-a arătat, în schimb, încântat de anul 2016, Paravion.ro atingând încă din septembrie cifra de afaceri a anului precedent. A menționat, de asemenea, problema terorismului, care însă susține că poate fi depășită cu un plan de comunicare bine pus la punct.

În ceea ce privește lista agențiilor de turism care funcționează ilegal, Claudiu Vrânceanu a declarat că imaginea afectată a acestora va fi doar pe termen scurt. A fost doar o tactică de tip refresh a ANT, pentru a se concentra în cele din urmă doar pe acele agenții de turism care aduc plus valoare. Acesta a menționat necesitatea unui fond de garantare, a creșterii plafonului de asigurări și a unui instrument de disciplinare financiară. Însă schimbarea va avea loc în timp (cel puțin 6 luni), de preferat în colaborare cu agențiile de turism. Practic, avem șanse să vedem schimbări legislative reale abia peste un an.

În acest context, Dragoș Anastasiu a vorbit despre lipsa de acțiune a autoritățior, care nu au implementat directivele europene, precum punerea în siguranță a plăților făcute de clienți. Acesta a acuzat o inerție la nivel de industrie, fiind necesar ca autoritățile să perceapă problema și ca industria să se reformeze (trebuie să fie clar cine poartă responsabilitatea).

Remus Vișan a militat, de asemenea, pentru o schimbare legislativă, care să definească concret o agenție de turism, având în vedere că în momentul de față oricine poate să își deschidă una cu 50 de euro.  Acesta a menționat că e normal să existe și insolvențe, faliment și alte astfel de eșecuri. Problema intervine la nivel de comunicare, unde jurnaliștii nu vor să înțeleagă că, spre exemplu, o agenție de turism care își pierde certificarea IATA (nu mai poate emite bilete de avion), nu are neapărat probleme financiare, putând oricând să se asocieze cu un partener cu o astfel de certificare. Astfel, e nevoie de o comunicare obiectivă din partea jurnaliștilor, dar și de una constantă din partea agențiilor de turism, care trebuie să se axeze pe transparență.

Lucian Boronea a confirmat, de asemenea, creșterea incomingului pe fondul insecurității altor destinații din Europa. În ceea ce privește agenția sa (Accent Travel), cea mai mare creștere a fost observată pe segmentul MICE. Cei care se orientau pentru organizarea de evenimente în țări precum Franța, Belgia, Turcia sau Ucraina au trebuit să caute în altă parte o piață sigură, pentru că securitatea participanților este întotdeauna prioritatea absolută. Și, lăsând orice altceva la o parte, România chiar este o destinație sigură.

Pe de altă parte, Călin Ile a pus o întrebare-cheie: ce am făcut noi bine, pentru a determina această creștere a turismului intern pe toate segmentele? Acesta a comparat turismul cu agricultura: e vorba doar de noroc- unii ani au o recoltă bună, iar în alți ani este secetă. În altă ordine de idei, în următorii 8-10 ani, România nu poate conta pe turismul de masă: pentru că nu avem infrastructură.

Dragoș Anastasiu a mai declarat că românii încă sunt price-driven – contează încă foarte mult prețul în alegerea unei unități de cazare din România. Dar, pe fondul unei creșteri economice cât de cât viabile și a călătoriilor din ce în ce mai dese în străinătate, aceștia încep să își dorească lucruri mai sofisticate, unice și sunt mai atenți la detalii. Practic, acum nu doar cazarea (camera în sine) este importantă, focusul mutându-se pe serviciile și spațiile comune.

logo etravel conferencePer ansamblu, a fost cumva o discuție în contradictoriu, care a scos la iveală un adevăr trist: nu progresăm pentru că suntem prea ocupați să ne acuzăm unii pe alții și să aruncăm responsabilitatea dintr-un teren în altul.  

De altfel, un invitat de la Tripadvisor care se afla în public, a dorit să ia cuvântul să ne liniștească pe toți. Ne-a sfătuit să promovăm România ca o țară în care este simplu să ajungi și să călătorești. Pentru că avem hoteluri bune, atracții turistice bine cotate, mâncare excelentă și este considerată o destinație sigură- tocmai de aceea atât de mulți călători s-au interesat de România în ultima vreme pe Tripadvisor. Și a încheiat decisiv: It’s a beautiful country. Make it work!

Au urmat cele două seminarii dedicate hotelurilor și agențiilor de turism. Eu mi-am luat #valiza și m-am îndreptat către Marketing Masterclass for Travel Agencies, pentru a-l ovaționa din sală pe Mădălin Măncilă, primul pe lista speakerilor.

Mădălin este unul dintre cei mai apreciați marketeri de travel din România, iar prezentările lui sunt întotdeauna foarte bune. Iată câteva dintre învățăturile sale:

  • Clienților nu le pasă de tine, de succesul tău sau de produsul pe care îl vinzi pe piață. Clienților le pasă în primul rând de ei, în al doilea rând de ei și în al treilea rând de ei.
  • Clienții sunt oameni, iar prin definiție, oamenii sunt egoiști.
  • Uită de ceea ce vrei tu și oferă-le ceea ce își doresc ei.
  • Clienții trebuie să vadă că interesele lor sunt și interesele tale.
  • Clienții trebuie făcuți să creadă că au nevoie de tine.
  • Clienților le place să creadă că ideile bune le aparțin.
  • Oamenilor le place să citească cuvântul DISCOUNT.
  • Frica de o consecință negativă poate oferi o motivație suplimentară de achiziție.
  • Oamenii care nu sunt bogați vor să se simtă bogați și, de cele mai multe ori, optează pentru produse premium.
  • Clienții așteaptă constant elemente de noutate adăugate produsului pe care îl consumă frecvent. Dacă nu o faci tu, o va face concurentul tău.
  • În offline, bărbații și femeile au un comportament diferit la cumpărături. În online, ambele sexe vizitează și analizează în medie același număr de pagini.

img_80981

De reținut din prezentarea lui Mădălin Măncilă sunt și stilurile de turiști care trec pragul unei agenții de turism:

stilurile de turisti

Următorul speaker a fost Ciprian Caraba, Product Owner de Marketing Technology la Tripsta.ro, care întâmplător îmi este și bun prieten. El ne-a vorbit despre cum psihologia, tehnologia și marketingul se împletesc într-o strategie de optimizare a ratei de conversie. Cu alte cuvinte, cum agențiile de turism online pot utiliza datele pe care le au despre călător și despre căutările efectuate de acesta pentru a personaliza experiențele online și a îmbunătăți ratele de conversie. Desigur, prezentarea s-a bazat pe studii de caz despre cum Tripsta a crescut rata de conversie a website-urilor lor, prin testări continue.

Anca Dușe (Advertising&Content Manager la TUI TravelCenter) ne-a povestit despre proiectul UnAnHaiHui și despre cum și-a luat #valiza și a plecat în lume timp de 365 de zile. Scopul? Crearea de content valoros și posibilitatea oferirii de consultanță pentru niște destinații foarte îndepărtate.

un an hai hui

După pauza de cafea și de networking (mi-a făcut mare plăcere să revăd atâția oameni dragi și să cunosc alții noi), m-am mutat la celălalt masterclass dedicat hotelurilor, unde Răzvan Pascu (Consultant Marketing Turistic) a venit cu câteva sfaturi practice pentru cei din industria ospitalității.

Detaliile fac diferența, așa că iată câteva exemple în relația cu turiștii, care vin în ajutorul celor cu buget de promovare redus (și nu numai) :

– întâmpinați-i cu o scrisoare personalizată;
– oferiți-le idei de petrecere a timpului liber în zonă;
– afișați la recepție starea vremii pentru următoarele zile;
– dacă este o zi ploioasă, invitați-i în lobby la o ceașcă cu ceai cald și biscuiți;
– puneți-le umbrele la dispoziție;
– oferiți-le o poză realizată la sosire sau la plecare;
– fiți zâmbitori și transmiteți emoția turismului făcut cu pasiune.

La nivel de calitate a site-ului, Hotel PRIVO a primit un „Așa da”. De acord! De altfel, a primit și premiu pentru cel mai bun website al unui hotel, în gala eTravel Awards.

hotel privo

Hadar Chalet este una dintre cele mai frumoase unități de cazare din România, situată într-un cadru natural de poveste, cunoscută în special datorită nunții cuplului Adela Popescu &Radu Vâlcan. Oana Toma, proprietara chalet-ului din Siriu, a povestit despre transformarea Cabanei Hadar în Hadar Chalet, despre provocările de care a avut parte de-a lungul timpului și despre cum micile surprize pe care le faci oaspeților sunt o strategie excelentă de promovare.

hadar chalet

Conferința a fost urmată de gala ETRAVEL Awards, unde au fost premiate cele mai bune proiecte din domeniul turismului în 2016.

Iată lista câștigătorilor:

Best Travel Agency website

Locul 3 – Jinfo Tour & Eximtur

Locul 2- Travel Tailor &Roju.ro

Locul 1 -Eturia.ro

Best Hotel Website

Locul 3- Grand Hotel Continental  & EventsinBucharest.ro

Locul 2- Hotel PRIVO & LotusTherm.ro

Locul 1- CaroHotel.ro

Best Guesthouse Website

Locul 3 -AtraDoftana.ro  & Casa-Kraus.ro

Locul 2 –Zabola.com

Locul 1- HadarChalet.ro

Best Marketing Campaign

Locul 3- From Tourist To Local – Rolandia

Locul 2- Familia Suricescu – Christian Tour & Minicampania KLM si Nadia Comaneci

Locul 1- The DNA Journey – Momondo

Best Destination Campaign

Locul 3- Circuite Exotice by Eturia si Razvan Pascu &Transilvania Gastronomica – Food Cultural Festival

Locul 2- #ViziteazaCovasna & Săptămana Haferland

Locul 1- Transilvanya Beyond

Best Facebook FanPage

Locul 3-BlueAir & DiscoverBucovina

Locul 2- Vola.ro

Locul 1- TUITravel Center

Best Destination Facebook FanPage

Locul 3- GoVisitTransilvania & Constanta City Walking Guide

Locul 2- 273 locuri

Locul 1- I LOVE Cluj

Best Instagram Account

Locul 3- Brad Florescu & Promovez Romania

Locul 2- Mihail Onaca & Prin Lume (yeeey, I just love these guys)

Locul 1- Lavinia Cernau

Best Travel Application

Locul 3- Oradea City &HenriApp

Locul 2- Urby & BucharestCityApp

Locul 1- ESky

Best Newsletter Design

Locul 3-Momondo

Locul 2- DisneyLand Paris – HappyTour &FermaClub

Locul 1-Vola.ro

Best Brand Travel Blog

Locul 3-Blog Paravion & Blog Hotel Guru

Locul 2- Vizitează Albă Iulia

Locul 1- TUI TravelCenter & Travel Communication

Best Bloggers Projects

Locul 3- #RomaniaAutentica (proiect la care am avut și eu plăcerea să particip)  &#VacantaInTaraMea

Locul 2- #DescoperaMoldova

Locul 1- Europa Exotica

Special Projects

Locul 3- Ghidul Litoralului – mergLaMare.ro & eSky live

Locul 2- Discover the World through Marathons

Locul 1- Visit Bogata

Most Popular Travel BloggerMihai Jurca, care vine tot timpul cu sfaturi utile legate de organizarea vacanței și ponturi pentru planificarea bugetului. Congrats, Mihai! 🙂

Concluzia? ETRAVEL Conference 2016 a adus o mulțime de insight-uri utile pentru toți aceia a căror activitate profesională se leagă într-un fel sau altul de industria turismului. De aceea, m-am bucurat să fiu prezentă în sală, ca blogger acreditat.

participare etravel conference


Cristina Stoica

Absolventă de PR şi Turism, cu o dorinţă imensă de a explora fiecare colţ al lumii. Iniţierea unei conversaţii despre călătorii cu mine poate fi un angajament pe termen lung, căci ador să povestesc despre locuri, oameni şi culturi diverse. Şi nu mă prea pot opri!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *